Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt VII - "Budowa banków zadań"
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu realizowała w partnerstwie z Centralną Komisją Egzaminacyjną projekt „Budowa banków zadań”.
I. Informacje o projekcie
Numer i nazwa Priorytetu: III. Wysoka jakość systemu oświaty
Numer i nazwa działania: 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych
Tytuł projektu: Budowa banków zadań
Beneficjent systemowy: Centralna Komisja Egzaminacyjna (strona projektu)
Partner projektu: Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
Okres realizacji projektu: od 01.01.2010 r. do 28.06.2015 r.
Obszar realizacji projektu: cała Polska
Zakladana wartość projektu: 45 427 286,28 zł
Koordynator zespołu standaryzacyjnego: Małgorzata Tyszko, e-mail: sekretariat@oke.poznan.pl
II. Opis struktury Projektu VII „Budowa banków zadań”
W ramach projektu funkcjonowało:
- siedem zespołów autorów zadań egzaminacyjnych,
- zespół centralny,
- zespół statystyczny,
- zespół administratorów banków zadań,
- zespół standaryzacyjny (OKE w Poznaniu).
Zespół standaryzacyjny był strukturą powołaną do zorganizowania i przeprowadzenia na terenie całej Polski procesu standaryzacji zbiorów zadań do sprawdzianu w VI klasie szkoły podstawowej, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego. Standaryzacja służyła m.in. sprawdzeniu, czy zadania nie zawierają błędów lub niejasności. Uzyskane podczas badania rozwiązania zadań były sprawdzane i oceniane przez egzaminatorów zatrudnionych przez OKE w Poznaniu. Wyniki badania i oceniania były poddawane analizie i każdemu zadaniu nadane zostały parametry statystyczne.
III. Cele projektu
Celem ogólnym projektu było stworzenie banków zadań, czyli złożonej organizacji o zasięgu krajowym przygotowującej wysokiej jakości zadania i testy egzaminacyjne dla egzaminów zewnętrznych zgodnych z nową podstawą programową kształcenia ogólnego (egzaminu gimnazjalnego od 2012, sprawdzianu w VI klasie szkoły podstawowej, egzaminu maturalnego od 2015) oraz egzaminów eksternistycznych, w tym egzaminów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Cele szczegółowe projektu to:
- utworzenie zespołów autorów zadań egzaminacyjnych,
- opracowanie procedur tworzenia zadań oraz standaryzacji testów, opracowanie technologii umożliwiającej
funkcjonowanie banku zadań na poziomie techniczno - informatycznym.
Projekt zmierzał do zastąpienia obecnego systemu tworzenia zadań i testów oraz stworzenia systemu gwarantującego stałe podwyższanie jakości narzędzi egzaminacyjnych.
IV. Rezultaty realizacji projektu
Rezultaty twarde to:
- zbiór ponad 40 000 sparametryzowanych zadań egzaminacyjnych w formie elektronicznej,
- wypracowanie procedur tworzenia zadań egzaminacyjnych,
Rezultaty miękkie to:
- wzrost wiedzy autorów zadań nt. rozwiązań merytorycznych umożliwiających budowanie i funkcjonowanie banków zadań,
- upowszechnienie wiedzy związanej z konstruowaniem i rozwiązywaniem zadań egzaminacyjnych,
- podniesienie zaufania społecznego do systemu egzaminów zewnętrznych,
- poprawa jakości i efektywności kształcenia w ramach przedmiotów egzaminacyjnych na II, III i IV etapie edukacyjnym.
Wartością dodaną projektu jest m.in. powstanie złożonej organizacji o zasięgu krajowym przygotowującej wysokiej jakości zadania i testy egzaminacyjne do wszystkich przedmiotów i na wszystkich poziomach oraz opracowana technologia, umożliwiająca funkcjonowanie banków zadań w aspekcie techniczno-informatycznym.
W ramach realizacji projektu opracowano 2 305 rodzajów zbiorów zadań i w sześciu transzach wystandaryzowano 320 750 zeszytów w 8 315 szkołach na terenie całej Polski. W procesie standaryzacji zeszyty z zadaniami sprawdzało i oceniało 912 egzaminatorów w 54 zespolach.
Transze | Liczba szkół | Liczba standaryzowanych zeszytów | Liczba rodzajów zbiorow zadań |
I transza | 252 | 13 200 | 33 |
II transza | 1 044 | 52 200 | 261 |
III transza | 1 163 | 58 125 | 350 |
IV transza | 152 | 6 300 | 39 |
V transza | 3 144 | 73 725 | 483 |
VI transza | 2 560 | 117 200 | 1 139 |
RAZEM | 8 315 | 320 750 | 2 305 |
Realizację projektu zakończono 28 czerwca 2015 r.
OKE w Poznaniu na wykonanie projektowanych zadań wydatkowała kwotę 5 998 983,30 zł.
Za dobrą współpracę serdecznie dziękujemy wszystkim Państwu Dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz Dyrektorom szkół, w których przeprowadzano standaryzacje zadań egzaminacyjnych.